Zapustené kolesá znamenajú, že koleso je hlboko v kolesovom oblúku. Kolesá, ktoré sú až príliš zapustené do karosérie by mohli mať problém pri úplnom zatočení, kedy by dochádzalo ku kontaktu s vnútorným blatníkom. Väčšina vodičov aj z estetického hľadiska preferuje, ak je rozchod kolies väčší.
Ak chcete zapustenie minimalizovať máte 2 možnosti, a to kúpou nových diskov alebo rozširovací podložky.
Rozširovacie podložky predovšetkým vylepšia vzhľad auta. Určite ste si všimli, že autá niekedy pôsobia širším dojmom ako ich pôvodne vyrobené verzie. Vďaka rozširovacím podložkám zväčšíte rozchod kolies a silueta auta bude pôsobiť dynamickejšie.
Väčší rozchod kolies tiež zlepšuje jazdné vlastnosti vozidla a stabilitu auta v zákrutách, a tým zvyšuje limitnú rýchlosť pre prejazd oblúkom. V prípade inštalácie väčších bŕzd môže byť použitie podložiek nevyhnutné.
Číslo ET, alebo tiež zális je hodnota, ktorá udáva vzdialenosť pozdĺžnej osy disku od dosadacej plochy disku a je uvedená v milimetroch. Jednoducho povedané, hodnota ET udáva, či bude koleso zapustené voči karosérii dovnútra, alebo von.
ET0 znamená, že disk je zarovnaný s karosériou, potom ET45 prezradí, že koleso bude schované v blatníku a zase záporná hodnota posunie koleso von z blatníka.
TIP: Kupujete auto na firmu? Na čo by ste mali pri tom myslieť?
Rozširovacie podložky sa montujú medzi disk a náboj úchytu disku a existuje niekoľko typov a rozmerov rozširovacích podložiek.
Typ A - používa sa pri podložkách do 10 mm
Typ B - používa sa pri podložkách v rozmedzí 10 mm až 35 mm
Typ C - používa sa pri podložkách 20 mm a viac (dokonca až 90 mm na každú stranu)
Najjednoduchšou a najúčinnejšou metódou je, ak odmeráte vzdialenosti medzi blatníkom a pneumatikou. Vďaka tomu dokážete pneumatiku bezpečne a maximálne vzdialiť od náboja, čo vám vo výsledku umožní použiť najväčšiu možnú hrúbku podložky.
Najbežnejšie sú hliníkové rozširovacie podložky s prímesou horčíka, ale môžete naraziť aj na oceľové. Oceľové podložky však bývajú ťažšie ako ich ekvivalenty z ľahkých zliatin.
Rozširovacie podložky môžu mať aj svoje nevýhody. Rozširovacie podložky úplne menia parametre zavesenia. Použitie príliš hrubých podložiek totiž znefunkčňuje pôvodnú geometriu náprav určenú výrobcom auta. Okrem iného si môžete všimnúť aj rýchlejšie opotrebenie ložiska automobilu.
Najdôležitejšie je, aby ste kupovali originálne a kvalitné výrobky. Snažte sa vybrať to najlepšie čo trh ponúka, pretože podložky potom tvoria jediný kontakt medzi kolesom a nábojom/autom. Ich zlyhanie by mohlo mať fatálne následky, pretože sily, ktoré sa na náboj prenášajú sú obrovské.
Kvalitné materiály a súčiastky sú tiež jednou z vecí na čo si dať pozor pri kúpe staršieho auta.
Natália VárošováSEO služby a copywriting
USD | dollar | 0,99 |
JPY | yen | 142,66 |
CZK | koruna | 24,64 |
GBP | libra | 0,87 |
HUF | forint | 405,10 |
PLN | zloty | 4,75 |
BGN | lev | 1,96 |
DKK | koruna | 7,44 |
EEK | kroon | 15,65 |
LTL | litas | 3,45 |
LVL | lats | 0,70 |
RON | new leu | 4,94 |
SEK | koruna | 10,92 |
CHF | franc | 0,95 |
NOK | koruna | 10,29 |
HRK | kuna | 7,52 |
RUB | rubla | 117,20 |
TRY | lira | 18,15 |
AUD | dollar | 1,49 |
BRL | real | 5,09 |
CAD | dollar | 1,33 |
CNY | renminbi | 6,98 |
HKD | dollar | 7,78 |
IDR | rupiah | 14866,30 |
INR | rupee | 79,16 |
KRW | won | 1381,38 |
MXN | peso | 19,78 |
MYR | ringgit | 4,51 |
NZD | dollar | 1,68 |
PHP | peso | 57,29 |
SGD | dollar | 1,40 |
THB | baht | 36,79 |
ZAR | rand | 17,49 |
ILS | 3,43 | |
ISK | 140,30 |